PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW OBOWIĄZUJĄCY W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM NR 2 W ROKU SZKOLNYM 2023/24
- „Od przedszkolaka do pierwszaka” program wychowania przedszkolnego, autor: Iwona Broda, wyd. WSiP – dopuszczenie nr 1/2023/2024
- Program wychowawczy przedszkola – dopuszczenie nr 2/2023/2024
- Program proorientacji zawodowej
- ,,Słowo daję” – innowacja pedagogiczna. Autor: Ewa Opara
- Program nauczania jezyka angielskiego – wyd. Mac Milan
- „Cheeky” dla 3 i 5 – latków
- „Monkey 1” – dla 4 – latków
- ” Sprawne rączki małego przedszkolaka” – innowacja pedagogiczna. Autor Wioleta Ptaszek- Pelikajnien
– nawiązywanie współpracy z placówkami działającymi na terenie Polski.
Celem głównym tego projektu jest przybliżenie i oswojenie dzieci ze światem uczuć i emocji za pomocą sztuki w różnych formach (plastyka, muzyka, teatr, taniec, literatura, fotografia….)
Nauczyciel w tym projekcie:
- staje się przewodnikiem dziecka po świecie emocji,
- tworzy sytuacje edukacyjne budujące wrażliwość dziecka,
- wprowadza dziecko w świat sztuki,
- przygotowuje dziecko do przygotowuje dziecko rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi,
- wzmacnia poczucie wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
W ramach projektu dzieci pracują z 8 emocjami – każdy miesiąc ma przypisaną inną emocję z którą nauczyciel z dziećmi pracuje, wykorzystując wybraną dziedzinę sztuki co miesiąc inną.
Program „Uczymy Dzieci Programować” wspiera wszechstronny rozwój dziecka po przez naukę kodowania. Kształtuje miękkich kompetencje tj: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności. Rozwija umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów i optymalnych rozwiązań. Według założeń tego programu zabawy około programistyczne wplatane są do codziennych aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści, czy posiadanych narzędzi dydaktycznych. Można kodować na edukacji matematycznej, społecznej, językowej, artystycznej. Z programem „Uczymy dzieci programować” nauka podstaw programowania będzie dla dzieci wartościową, wszechstronnie rozwijającą nauką i świetną zabawą.
Autorka programu: Anna Świć (Kodowanie na dywanie)
Organizator programu: Fundacja Rozwoju Edukacji Cyfrowej,
wsparcia udziela marka Edu-Sense
Koordynatorka programu: Anna Świć
INNOWACJA PEDAGOGICZNA “PRZEDSZKOLAKI W KRAINIE KODOWANIA”
Niniejsza innowacja ma na celu wielostronny rozwój dzieci 5 -letnich, rozwój myślenia logicznego, rozwijanie umiejętności pracy w grupie, rozwiązywania problemu na wiele sposobów. Dzieci poprzez działania zdobywają doświadczenia, wiedzę oraz umiejętności. Daje dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości, odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat, kształtowanie logicznego, algorytmicznego myślenia, ale również wdrażanie do pracy zespołowej.
Zajęcia z kodowania będą odbywać się podczas czasu przeznaczonego na swobodną zabawę dzieci oraz w trakcie prowadzenia zajęć dydaktycznych raz w tygodniu w czasie około 30 minut. Zajęcia prowadzone z dziećmi będą zachęcały je do samodzielności w rozwiązywaniu problemów, uczyły współpracy w grupie, wzmacniały wiarę we własne możliwości.
Na zajęciach będą realizowane w następujące bloki tematyczne, które będą stanowiły najważniejsze cele:
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni i wnioskowania
- rozwiązywanie problemów
- kształcenie umiejętności bezpiecznego korzystania z urządzeń cyfrowych, bezpiecznego zachowania w sieci i przestrzegania praw autorskich
- kształtowanie umiejętności wyszukiwania, gromadzenia, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł
- rozwijanie kompetencji społecznych, kształcenie umiejętności pracy zespołowej i projektowej
- kształcenie umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów na różnych przedmiotach
- stwarzanie możliwości aktywnego działania
Projekt edukacyjny ABC Małego Konsumenta skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym oraz nauczycieli wychowania przedszkolnego, rodziców i edukatorów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przygotował projekt edukacyjny ABC Małego Konsumenta właśnie z myślą o najmłodszych konsumentach.
Konsumentem jest każdy z nas – nawet już najmłodsze dzieci. W towarzystwie rodziców zdobywają pierwsze doświadczenia przy zakupie produktów i usług oraz mają duży wpływ na podejmowane przez nich decyzje. Warto więc rozbudzać w nich zainteresowanie tą tematyką, tworzyć pierwsze skojarzenia związane z byciem świadomym konsumentem oraz kształtować odpowiednie postawy już na etapie edukacji przedszkolnej.
Cele projektu
Podstawowym celem projektu jest uświadomienie dzieciom, że są konsumentami oraz zapoznanie ich z podstawowymi pojęciami konsumenckimi. Chcielibyśmy, aby ta nauka odbywała się poprzez zabawę oraz angażowała dziecięcą wyobraźnię i emocje.
Opracowana innowacja zawiera: gry, masażyki, zabawy paluszkowe, zabawy muzyczno – ruchowe oraz ćwiczenia grafomotoryczne i plastyczne, służące poprawie zdolności motorycznych u dzieci przedszkolnych. Wykorzystanie różnego rodzaju ćwiczeń i zabaw pomoże rozwinąć siłę i giętkość palców, rąk i ramion i maja celu dostarczenie wrażeń dotykowych i poznawanie przez dziecko różnorodnych kształtów i struktur materiałów oraz ich rozróżniania, usprawniania motoryki,
zrównoważenie napięcia mięśniowego, doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, doskonalenie umiejętności przekraczania linii środkowej ciała, doskonalenie umiejętności ruchów.
Wszystkie metody stosowane w trakcie ćwiczeń oparte są na działalności dziecka:
– metoda ćwiczeń w której dzieci są pobudzone do naśladownictwa i utrwalania pewnych czynnościach
– metoda zadań stawianych dziecku oparta na samodzielnej działalności dziecka, indywidualnym rozwiązaniu problemów i wysuwania wniosków
– metoda kierowana własną działalnością – inspirowanie dziecka i zachęcanie go do samodzielnej działalności
– metoda samodzielnych doświadczeń – nauczyciel stwarza warunki do spontanicznych zachowań oraz zabawy
Wszelkie zaproponowane ćwiczenia miały na celu wspomaganie rozwoju dzieci w zakresie małej (ćw. angażujące drobne ruchy dłoni i palców) oraz dużej motoryki (zabawy ruchowe obejmujące różnorodną aktywność ruchową ze szczególnym uwzględnieniem zabaw muzyczno – ruchowych).